dinsdag 1 april 2008

Het oordeel nadert voor Mehdi Kazemi

Op Woensdag 20 Februari viel mijn oog op een artikel op internet daar ik alle nieuwsberichten over Iran op de voet volg. Ik plaatste het artikel over de uitzetting van Mehdi Kazemi, op nujij en kreeg bijval van een paar mede "nujij-ers". Binnen een uur had ik al veel informatie verzameld en bleef zoeken en lezen. Daarop volgde mijn opinie zoals te lezen op deze website mensenrechten.org. Vanaf dat moment raakte alles in een stroomversnelling, na goede reacties van Fred Teeven en Mark Rutte (reacties van alle linkse fracties bleven uit) besloot ik verder te gaan. Met hulp, veel hulp, van Jet en andere nujij-ers stroomden de handtekeningen binnen via de, door Jet, opgezette petitie. Ik heb veel telefoongesprekken gevoerd met Amnesty International, het Ministerie van Justitie etc. Het mocht allemaal niet helpen. Tot we een bericht lazen over Boris van der Ham die ging kamervragen stellen! Daar zagen we een lichtpuntje helaas was mevrouw Albayrak niet van plan om Mehdi een (tijdelijke) status te geven. Ik zond emails naar de fracties van het Euro Parlement en tot mijn grote verbazing kreeg ik goede reacties terug. Al snel wisselde ik emails met Mevrouw Hennis-Plasschaert die voor de VVD in het Euro Parlement zit. Er werd een motie ingediend en de volgende resolutie werd aangenomen! Lees de resolutie hier

Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb Mehdi opgezocht samen met Jet in het uitzetcentrum Zestienhoven. Het was vreselijk maar toch ook heel goed om de jongen te zien waar je zo voor vecht. Daarna begon de media het verhaal op te pikken (na eindeloos veel emails van onze kant) en nu is er dus een spoeddebat, naar alle waarschijnlijkheid zal het debat op Donderdag plaatsvinden. Gisteren zond één vandaag nog een interview uit met Mehdi, de Advocaat van Mehdi en Boris van der Ham. Het interview is hier te zien.

Wat was nu mijn doel van deze actie? Het enige dat ik wil is dat deze 19-jarige jongen het recht krijgt om te leven in vrijheid op de manier zoals hij dat wil. Of dat nu hier in Nederland of in het Verenigd Koninkrijk is maakt voor mij geen verschil maar omdat de visie op homoseksuelen in Iran in het VK zeer ernstig afwijkt van de visie die wij hier in Nederland hebben hoop ik dat Mevrouw Albayrak zal luisteren naar en toegeven aan de argumenten die zij te horen krijgt tijdens het debat.

Beste Politici van Nederland, geef Mehdi een kans laat u horen tijdens het debat! Overtuig Mevrouw Albayrak!

Geen opmerkingen: